Leestijd: min.
Nek- en schouderklachten zijn een veel voorkomende klacht bij wielrenners. De oorzaken zijn meestal gelegen in een ongunstig ingestelde fietspositie t.a.v mobiliteit en flexibiliteit van de renner. Reeds bestaande lichamelijke issues kunnen het ontstaan verder in de hand werken.
De pijnklachten betreffen een zeurende tot soms stekende pijn in de overgang van de hals naar de borstwervelkolom. De klachten ontstaan tijdens fietsen. Meestal is de duur van de rit meer provocerend dan de zwaarte van de rit. In de beugels rijden werkt extra provocerend. Lange afdalingen kunnen hierdoor eveneens klachtprovocerend zijn. De blik op de weghouden wordt hierdoor soms worden bemoeilijkt.
Het betreft een overbelasting van de overgang van de hals- naar de borstwervelkolom. (de cervico-thoracale overgang, ookwel CTO) Overbelasting ontstaat doordat er meer strekking in dit gebied gevraagd wordt dan mogelijk is. Zowel de wervelstructuur als de musculatuur kunnen klachten veroorzaken.
Doorgaans kunnen we stellen dat de fietspositie niet conform de mobiliteit en flexibiliteit van de renner is ingesteld. Hierdoor moet overmatig worden gestrekt in de cervico-thoracale overgang. Het bijstellen van de fietspositie kan reeds een goede verbetering laten zien. Het verbeteren van de mobiliteit en flexibiliteit van de atleet is natuurlijk op de lange termijn het belangrijkste issue. Eventuele slijtage/artrose processen van de cervico-thoracale overgang werken eveneens provocerend.
De klachten betreffen een zeurende tot soms tot stekend oplopende, pijn in het nek/schoudergebied. Soms zijn de klachten enkelzijdig, maar meestal beiderzijds. De klachten ontstaan tijdens fietsen. Meestal is de duur van de rit meer provocerend dan de intensiteit van de rit. Naast pijn in het gebied van de m. trapezius descendens (zijkant hals tot schouder) zijn er vaak ook pijnplekken op de schouderbladen en/of spieraanhechtingen aan de schedel.
De klachten betreffen een musculaire overbelasting van de nek/schoudermusculatuur. Hierbij zijn de m. trapezius desc en de m. levator scapula vaak het meest opvallend. Maar zeker zo sterk is de diepere nek/schouder musculatuur betroffen.
Doorgaans kunnen we stellen dat de fietspositie niet conform de mobiliteit en flexibiliteit van de renner is ingesteld. Hierdoor moet de musculatuur harder werken om de positie te handhaven. Dit leidt gedurende de rit tot overbelasting van de musculatuur. In veel gevallen is de fietspositie te lang ingesteld. Het bijstellen van de fietspositie laat meestal al veel verbetering zien.Het verbeteren van de mobiliteit en flexibiliteit van de atleet is natuurlijk op de lange termijn de belangrijkste oplossing. Eventuele reeds aanwezige nek/schouderspanningen begunstigen het ontstaan van de klachten extra.
We delen regelmatig praktische tips over fietspositie, blessurepreventie en prestaties verbeteren. Volg ons op social media en haal het maximale uit je ritten!
Heb je last van klachten tijdens het fietsen of wil je jouw prestaties verbeteren? Bij BikeMedical helpen we je met professionele bike fitting, fysiotherapie en specialistische analyses.
Een optimale fietspositie en schoenafstelling zijn essentieel om blessures te voorkomen en efficiënter te fietsen. Met een professionele bikefitting en schoenplaatafstelling verbeter je jouw houding, krachtoverbrenging en comfort. Voorkom klachten, rij efficiënter en geniet langer van je ritten. Investeer in blessurevrij en comfortabel fietsen en Plan jouw afspraak vandaag nog.
Vul onderstaande gegevens in en wij nemen spoedig contact met u op.
🔐 Uw persoonsgegevens worden alleen intern gebruikt om contact met u op te nemen. De gegevens worden dus niet langer bewaard dan nodig is en niet aan derden verstrekt. Zie ook onze privacy verklaring.